Přednášející
Popis
Vybrané etické aspekty při poskytování zdravotní péče v současné kulturně rozmanité společnosti je velmi aktuální téma. Tyto aspekty vyplývají ze vztahu mezi poskytovatelem a příjemcem péče a pomoci. V České republice byla dosud pozornost věnována spíše příjemcům péče a pomoci zejména minoritám a náboženským skupinám z pohledu jejich charakteristik a přání. Rovina poskytovatelů péče a pomoci dosud příliš zmapována není. Vzhledem k migračním trendům, ke struktuře obyvatel ČR i struktuře poskytovatelů zdravotní péče a pomoci při mimořádných událostech je pro zlepšení realizovaných činností nezbytné pochopení celého kontextu, tedy i faktorů, zkušeností, etického postoje, hodnotové orientace poskytovatelů péče a pomoci.
S příslušníky cizích národností, rozdílných náboženských vyznání se v současné společnosti a ve zdravotnictví setkáváme stále častěji. A není to jen mezi pacienty, ale i mezi poskytovateli různých služeb. To sebou přináší zvyšující se nároky na znalosti a dovednosti personálu, na komunikační schopnosti i na uvědomění si své vlastní etnicity a kulturního zázemí.
Cílem práce bylo Identifikovat a popsat základní etické aspekty poskytování zdravotní péče z pohledu poskytovatelů péče v Jihočeském kraji se zaměřením na radiologické asistenty jak z oddělení radiodiagnostiky, radioterapie, tak i nukleární medicíny. Analyzovali jsme možnosti výuky a specifika pro obor Radiologická asistence se zaměřením na komunikaci a etiku.
Výzkumný soubor byl tvořen respondenty z Jihočeského kraje. Důležitým kritériem pro zařazení respondentů do výzkumu byla požadovaná odbornost dle platné legislativy a ochota spolupracovat. Tento výzkumný záměr si klade za cíl identifikovat a popsat etické aspekty, které vyplývají z kontaktu poskytovatele a příjemce péče a pomoci a poukázat na eticky sporné situace a jejich možná řešení. Současně také upozornit na důležitost předkládané problematiky, jejíž pochopení může napomoci zvýšení kvality poskytovaných služeb, zkvalitnění odborné přípravy pracovníků pomáhajících profesí i zlepšení nastavení celoživotního vzdělávání v této oblasti. Tato práce byla podpořena v rámci projektu RVO –INT - ZSF JU-070908.